جلوههای نمادین رنگ در ادب عرفانی
نویسندگان: ثبت نشده
چکیده مقاله:
جلوههای نمادین رنگ در ادب عرفانی لیلا امینی لاری [1] سید مهدی خیراندیش [2] تاریخ دریافت:17/6/92 تاریخ تصویب:23/4/93 چکیده معـرفت عــرفانی و تجــارب شهودی عرفا در دایرۀ محدود الفاظ و واژگان نمی گنجد و نیازمند زبانی استعاری و رمزی است. یکی از راه های حسی کردن تصاویر، کمک گرفتن از عنصر رنگ است. در ادب عرفانی بسیاری از امور ذهنی و انتزاعی با نمادواژه های رنگ نشان داده میشود. در مقالۀ حاضر که با توجه به روانشناسی رنگ ها و به شیوۀ کتابخانهای انجام شده، رنگهای روح، عواطف، احساسات و صفات و...، همچنین الوان انوار و رنگ های هفت اندام لطیف در ادب عرفانی بررسی، توصیف و تحلیل شده است. عارف در هر یک از مراکز هفت اندام لطیف، ادراک های متفاوتی از الوان یا بینش های رنگین گوناگون دارد که مراحل پیشرفت و کشف باطنی او را نشان می دهد. در هماهنگی میان درون و برون، رنگ خرقه نیز مناسب مقام عرفانی و احوال درونی سالک است اما از دیدگاهی دیگر، رنگ، رمزی از حجابهای روح و تعلقات دنیا است که باید از آن گذشت و به صبغه الله و بیرنگی رسید. واژههای کلیدی: ادب عرفانی ، رنگ های روح، روانشناسی رنگ. [1] . استادیار گروه علمی زبان و ادبیات فارسی دانشگاه پیام نور؛ [email protected] [2] . استادیار گروه علمی زبان و ادبیات فارسی دانشگاه پیام نور؛ [email protected]
منابع مشابه
جلوه های نمادین رنگ در ادب عرفانی
جلوه های نمادین رنگ در ادب عرفانی لیلا امینی لاری [1] سید مهدی خیراندیش [2] تاریخ دریافت:17/6/92 تاریخ تصویب:23/4/93 چکیده معـرفت عــرفانی و تجــارب شهودی عرفا در دایرۀ محدود الفاظ و واژگان نمی گنجد و نیازمند زبانی استعاری و رمزی است. یکی از راه های حسی کردن تصاویر، کمک گرفتن از عنصر رنگ است. در ادب عرفانی بسیاری از امور ذهنی و انتزاعی با نمادواژه های رنگ نشان داده میشود. در ...
متن کاملنور سیاه در ادب عرفانی
در این مقاله با روش توصیفی-تحلیلی به بررسی مفهوم و کاربردهای تعبیر نور سیاه در ادب عرفانی پرداخته می شود. قلمرو این پژوهش شامل ادبیات عرفانی پارسی و نیز متون عرفانی عربی می شود. در این متون به دو کاربرد متفاوت و شاید متضاد از تعبیر «نور سیاه» بر میخوریم: یکی نور ذات الهی و دیگری نور ابلیس. بیشتر موارد کاربرد این تعبیر را در مفاهیمی مرتبط با معنای نخست شاهد هستیم. برای سیاهی یا تاریکی نور ذات د...
متن کاملرمزپردازی زن در ادب عرفانی
چکیده: ادبیات عرفانی حوزهای وسیع و گسترده از رمزپردازی را پیش چشم خوانندهی رمزجو میگشاید. خاصیت رمز، دوسوگراییِ آن است. رمزهای عرفانی از دو ساحتِ متقابلِ آسمانی و زمینی برخوردار هستند. واژهی زن در ادب فارسی از کلمههایی است که دستمایهی رمزپردازی و سمبولیسم قرار گرفته است. مقالهی حاضر تلاش میکند تا وجوه مختلف این سمبولیسم را مطالعه کند. میدانِ این مطالعه، شعر و نثرِ عرفانی است. از مجموعهی شع...
متن کاملادب و سلوک عرفانی
منظور از ادب در عرفان و تصوّف، حفظ حدود و حریم بندگی و عدم تجاوز از آن میباشد. انسانی که قصد دارد راه معنوی رسیدن به خدا را بپیماید، براساس توصیه و تأکید بزرگان تصوّف و عرفان، آداب و رسومی را باید رعایت کند که از لوازم ضرور این راه است. صوفیان با توجّه به آیهی شریفهی « الحافظون لحدود الله» و حدیث نبوی «ادّبنی ربّی فأحسن تأدیبی» ریشهی آداب سلوک را قرآن و سیرهی پیامبر اکرم (ص) میدانند. بنابراین،...
متن کاملجایگاه نمادین رنگ در قالیهای محرابی صفوی
قالی از مصادیق هنر اسلامی است که از جلوههای زیبایی و آیینی برخوردار میباشد. این هنر ملی در دوران حکومت خاندان صفوی مورد توجه قرار گرفت. از این عصر قالیهایی با طرحها و نقشهای متفاوت بجای مانده که هر یک از مفاهیم ویژهای با هدف ترویج تشیع برخوردار است. از این جمله قالیها و قالیچههای محرابی میباشد که به سبب کاربرد مذهبی در این دوران مورد توجه قرار گرفته و در کارگاههای درباری در انواع و اب...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
عنوان ژورنال
دوره 5 شماره 9
صفحات 7- 42
تاریخ انتشار 2013-09-23
با دنبال کردن یک ژورنال هنگامی که شماره جدید این ژورنال منتشر می شود به شما از طریق ایمیل اطلاع داده می شود.
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023